A kormány kötelező akcióztatásról szóló rendelete, amelynek célja az élelmiszerárak csökkentése, pozitív hatással lehet a vásárlókra. Az árcsökkentési intézkedéseknek köszönhetően a bolti vegyes kiskereskedőknek be kell vezetniük egy legalább tíz százalékos árcsökkentést az akcióköteles termékkategóriákban 2023 júniusa és szeptembere között. Azonban, ahogyan a szakértők is kiemelik, az árcsökkentési intézkedések alkalmazása számos értelmezési kérdést és nehézséget vet fel, amelyeket a kereskedőknek és hatóságoknak egyaránt figyelembe kell venniük.
Múlt pénteken jelent meg a kormány kötelező akcióztatásról szóló rendelete, amelynek célja az élelmiszerár-infláció mérséklése. A rendeletnek köszönhetően, az érintett bolti vegyes kiskereskedők kötelesek lesznek bevezetni egy legalább tíz százalékos árcsökkentést az akcióköteles termékkategóriákban 2023. június 1. és 2023. szeptember 30. között. A rendelet elsődleges célja, hogy csökkentse az árakat és segítsen a fogyasztók vásárlóerejének megerősítésében.
Azonban, amint arra a Niveus Consulting Group figyelmeztetett, a rendelet még számos értelmezési kérdést és nehézséget vet fel. Az egyik kérdés az árcsökkentési intézkedések alkalmazásának szabályozása, különösen az árcsökkentéssel érintett termékek kiválasztása. Egyes kereskedők olyan árakat alkalmaznak, amelyek nem tükrözik a valós piaci körülményeket, és ez árveréshez hasonló helyzeteket teremt a kereskedők között. Az árcsökkentési intézkedéseket alkalmazó kereskedőknek alaposan meg kell vizsgálniuk a korábbi árakat, és figyelembe kell venniük a beszerzési árakat is.
Egy másik kérdés az, hogy mi történik, ha egy kereskedő az előző 30 napban nem forgalmazta az adott terméket, de szeretné alkalmazni az árcsökkentést a jövőben. Ez a kérdés különösen fontos, mert a kereskedőknek nem szabad olyan árakat alkalmazniuk, amelyek nem tükrözik a valós piaci körülményeket.
Az árcsökkentéssel érintett termékek forgalmazása további kérdéseket vet fel. A kereskedőknek nem szabad egyszerűen megszüntetni vagy szüneteltetni az árcsökkentéssel érintett termékek forgalmazását, mert a rendelet szerint kötelesek az árcsökkentéssel érintett termékek forgalmazására.
A rendelet alapján a kiskereskedőknek egy ellenőrzés során a legalacsonyabb bruttó kiskereskedelmi árról kell tájékoztatniuk a hatóságot, valamint az új akciósárról és a kötelezően forgalmazandó mennyiségről is. Azonban, ahogyan a Niveus Consulting Group szakértője is kiemelte, az ellenőrzés során az értékesítésben részt vevő kollégákat megfelelő oktatásban kell részesíteni és körültekintő tájékoztatással kell ellátni, hogy az elvárt információkat át tudják adni. Ennek hiányában, vagy bármilyen egyéb jogsértés esetén jelentős bírságtételek szabhatóak ki, de akár fél évre be is zárható a jogsértéssel érintett üzlet.
A rendelet hatálya termékkategóriánként szabályozott, és az érintett kereskedőknek csak azokra a termékekre kell alkalmazniuk az árcsökkentést, amelyekre vonatkozik a rendelet. A kereskedőknek figyelembe kell venniük az előző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb bruttó kiskereskedelmi árat, és az árcsökkentéssel érintett termékek árát nem lehet az adott termék minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági idejének lejárta miatt csökkenteni.
A kormányrendelet célja az élelmiszer-árak csökkentése, ami segít a fogyasztók vásárlóerejének megerősítésében. Azonban, ahogyan a Niveus Consulting Group szakértője is kiemelte, az árcsökkentési intézkedések alkalmazása számos értelmezési kérdést és nehézséget vet fel. A kereskedőknek alaposan meg kell vizsgálniuk a korábbi árakat, figyelembe kell venniük a beszerzési árakat, és az értékesítésben részt vevő kollégákat megfelelő oktatásban kell részesíteniük. A hatóságoknak pedig fel kell készülniük az ellenőrzések elvégzésére, és biztosítaniuk kell a kereskedők megfelelő tájékoztatását és oktatását.