Magyarországon július közepére az ország területének döntő többségén súlyos, vagy nagy fokú aszály alakult ki. Súlyos veszélyben van az idei kukorica- és napraforgótermés. Az őszi búza termésátlaga még a várakozásokat is alulmúlta: hektáronként mindössze 4,2 tonnát sikerült betakarítani országos átlagban. Ahogy az várható volt, a szántóföldi növények hozamai elmaradtak a sokévi átlagtól.
Korábban kellett befejezni a kalászosok betakarítását, veszélyben az ország kukorica- és napraforgótermése az aszály miatt. Nem csak Magyarország, fél Európa küzd a szárazsággal. – írja a napi.hu
A megoldás az import gabona lehet, azonban…
Az ukrajnai háború elképesztő kihívás nemcsak az ukrán, de az egész európai logisztikai rendszer számára. Nagy visszhangot kapott a nemzetközi és a hazai sajtóban is, hogy az idei aratás befejezéséig, tehát nagyjából a nyár végéig 20 millió tonna gabonát kellene Ukrajnából elszállítani az orosz tengeri blokád ellenére, hiszen egyrészt szükség van rá a világban, másrészt kell a hely a raktárakban a frissen betakarított terményeknek.
Szárazföldön az egész EU-ban 30,8 millió tonna gabonát szállítottak 2020-ban Ukrajnából, tavaly pedig a tagállamok egymás között vasúton és közúton összesen tudtak 24 millió tonnát szállítani, az év egészében.
„Egyelőre nekünk, az importőrőknek kell megtalálniuk a megoldást a logisztikai problémákra”
– válaszolta kérdésünkre Klinghammer Noé Jeromos, az AgroSzem KBN zRt. vezérigazgatója.
„A kapacitások elméletileg bővíthetők, azonban senki sem szeretne úgy beruházni, hogy ha vége a háborúnak, akkor már semmi szükség az új infrastruktúrára. Az EU pedig erre nem hozott létre támogatásokat, pénzügyi ösztönzőket. A most elindult platform pedig önmagában kevés. Nekünk kell kreatívan megoldani a háborús helyzetet. „
– tette hozzá.
A mezőgazdasági termékek, főleg gabona exportját Ukrajnából az EU-ba jelenleg nehezíti az ukrán kikötők elzáródása a Fekete-tengeren. Az exportvolumen nagy részét korábban a tengeri szállítás tette ki. Most, hogy ez már nem lehetséges, kereskedési utakat keresnek a szárazföldön. Grain Lane néven új platform indult az ukrán gazdálkodók és az európai logisztikai szolgáltatók összefogására. Az Ukrajna Agrárpolitikai és Élelmezésügyi Minisztériuma szerint az Európai Bizottság által a V_labs-szal és a Rail Cargo Grouppal közösen elindított alkalmazásnak optimalizálnia kell az Ukrajnából az EU-tagországokba irányuló gabonaexportot.
Vasút – keskeny a széles nyomtáv is
Ukrajnában a 2019-es adatok szerint a szárazföldi áruszállítás teljes teljesítményének a 74 százalékát adata vasút, míg az EU-ban ez alig 18 százalék. Ukrajnában megvan a kapacitás a gabona vasúti szállításra: az országban 105 ezer vasúti teherkocsi van, míg a teljes EU-ban ez a szám alig 600 ezer. Már csak azért is nagyobb elánnal és hatékonysággal tudnak ennek a szállításnak az ukránok nekiállni, mert az ukrán gabonatermés háromnegyedét exportálják, és ez biztosítja az ország exportbevételeinek ötödét.
A vasúthálózat átrakodási kapacitása jelenleg nem elegendő a nyugat-ukrajnai határon függőben lévő rakományok kezelésére.
„A vasúti szállítás részben megoldja a mezőgazdasági termékek, különösen a gabona szállítását. Az áruszállítás azonban nehézkes Nyugat-Ukrajna alacsony határátlépési kapacitása miatt, amely nem ilyen mennyiségek átrakodására van kialakítva”
– magyarázta Olekszandr Kubrakov, Ukrajna infrastrukturális minisztere néhány napja az EU-nak.
„Vannak kreatív megoldások: a záhonyi átrakó körzetben például a széles nyomtávú ukrán kocsikat megemelve ki tudjuk cserélni a forgóvázukat nálunk szokásosra. Az intermodális áruszállítás is megoldás lehet, ilyenkor konténerekbe rakjuk az árut, és amikor Ukrajnából vasúton elér az EU-határra, onnan közúton szállítjuk tovább. Minden megoldást mérlegelünk.”
– közölte Klinghammer Noé Jeromos, az AgroSzem KBN zRt. vezérigazgatója.